Hoeveel en wat moet ik per dag eten?

Veel mensen proberen zo gezond mogelijk te eten, maar we maken niet altijd de meest geschikte keuzes. Er zijn ontzettend veel verschillende soorten voeding beschikbaar, maar of een bepaalde keuze ook de meeste voedingswaarde voor ons bevat, is minder duidelijk.

Het Voedingscentrum geeft nadrukkelijk aan dat we ernaar moeten streven zo gevarieerd mogelijk te eten, omdat de verschillende soorten groente, fruit, vis etc. allemaal een unieke bijdrage leveren als het gaat om de voedingswaarde. Toch worstelen wij nog steeds om de gewenste hoeveelheden van o.a. groente, fruit en vezels per dag binnen te krijgen. Om daarbovenop ook nog te variëren in onze keuzes, is niet gemakkelijk!  

Het RIVM concludeert in de meest recente peiling van voedselconsumptie, dat in Nederland de meeste mensen zich nog steeds niet aan de aanbevolen richtlijnen houden:

De afgelopen jaren is een voorzichtige verbetering in het Nederlandse voedingspatroon te zien. Zo zijn Nederlanders meer fruit gaan eten en lijkt het ook met groente de goede kant op te gaan. Nederlanders eten ook minder vlees en drinken minder suikerhoudende dranken. Toch is er nog veel gezondheidswinst te behalen omdat de meeste Nederlanders zich nog niet aan de Richtlijnen Goede Voeding houden.”

Groente en fruit

Groente en fruit zijn essentiële bronnen voor mineralen en vitamines. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is volgens het Voedingscentrum 250 gram groente en 200 gram fruit per dag. Zoals duidelijk wordt uit de voedselconsumptiepeiling 2012-2016 lukt het slechts een klein percentage Nederlanders deze hoeveelheden binnen te krijgen. Vandaag de dag eten we gemiddeld slechts 60% van wat wij nodig hebben! De realiteit is ook dat daarin de afgelopen 15 jaar geen duidelijke verbetering is waar te nemen. Dat betekent niet dat we meteen ziek worden door dat tekort. Maar het betekent wel dat onze inname geen optimale gezondheid kan ondersteunen en het risico op ziekte groter kan worden.

Meer fruit

Nederlanders aten in de periode 2012-2016 bijna 120 gram fruit per dag, 8% meer dan in de periode 2007-2010. Ter vergelijking: dat komt neer op 1 mandarijn per week of 2 appels per maand méér dan we daarvoor aten. Ook lijkt het erop dat we iets meer groenten zijn gaan eten. Voor de preventie van chronische ziekten zoals hart- en vaatzieken, diabetes en bepaalde vormen van kanker is een verdere stijging van de consumptie van plantaardige voedingsmiddelen gewenst. Slechts een minderheid van de Nederlandse volwassenen voldoet hierbij aan de aanbevelingen.

Bron:  “Voedselconsumptiepeiling 2012-2016”, RIVM.

 

Ten aanzien van de inname van vitamines en mineralen constateert het RIVM het volgende:

“Voor een aantal vitamines en mineralen worden bij een deel van de bevolking lage innames gezien (calcium, ijzer, vitamine A, B2, B6, C en  folaat). Er zijn geen concrete aanwijzingen dat deze lage innames vanuit volksgezondheidsoogpunt zorgelijk zijn. Vervolgonderzoek naar voedingsstatus (bijvoorbeeld bepaalde bloedwaarden) of de prevalentie van klinische verschijnselen is wenselijk.”

“Voor veel vitamines en mineralen kan bij verschillende leeftijd/geslachtsgroepen niet met zekerheid worden vastgesteld of er sprake is van lage innames, omdat er onvoldoende kennis is over de behoefte van deze voedingsstoffen. Dit is vaker het geval bij kinderen.”

Senioren volgen niet allemaal het suppletieadvies voor vitamine D. Meer opvolgen van dit samen met voldoende calcium kan de kans op botbreuken verminderen.

Uit:  “Voedselconsumptiepeiling 2012-2016”. Bron: RIVM.

Gezond eten betekent...

Gezond eten betekent voor veel mensen iets anders. Er wordt steeds meer onderzoek gedaan naar voeding in relatie tot de gezondheid van mensen. En naar de waarde van intelligente voedingssupplementen.

Gevarieerde voeding houdt je vitaal!

In deze tijd zijn we ons ervan bewust dat gezondheid en voeding sterk aan elkaar gerelateerd zijn. We proberen daarom zoveel mogelijk, waar het kan, gezond te eten. Toch blijkt dit niet altijd even gemakkelijk.

VariVit ondersteunt gevarieerde voeding

Om de inname van groente en fruit op de best mogelijke manier en op een gevarieerde wijze te ondersteunen, is VariVit ontwikkeld. We eten immers niet elke dag hetzelfde, dus laten we dan ook niet elke dag dezelfde hoeveelheid vitamines en mineralen via een tablet innemen.