Vraag en antwoord

Vind hieronder de antwoorden op de meest voorkomende vragen over VariVit.

Waarin onderscheidt het premium merk VariVit zich van de bekende merken bij supermarkten en drogisterijen?

VariVit is een uniek en onderscheidend product. Allereerst is de productie van variabele supplementen ingewikkelder dan de gebruikelijke multivitaminetabletten, die allemaal dezelfde dosering hebben. Daarnaast is ook de verwerking complexer. En tenslotte geloven wij in producten die zoveel mogelijk gemaakt worden in het land waar zij verkocht worden. Al deze factoren zorgen voor een topkwaliteit met een iets hogere prijs voor een uniek, intelligent en echt Hollands product.

Heb ik ook een supplement nodig als ik juist koolhydraten verminder?

We kunnen niet genoeg benadrukken dat in een ideale wereld niemand een supplement nodig heeft, zolang we maar dagelijks 250 gram groente, 200 gram fruit eten en vlees voldoende afwisselen met vis en plantaardige eiwitten. Echter, de laatste 3 rapporten van het RIVM laten zien dat het in de afgelopen 15 jaar slechts 5% van de Nederlanders lukt om aan de minimale inname van groente en fruit te voldoen.

Het ligt voor de hand dan te kiezen voor een supplement, om toch voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen. Met een koolhydraatarm-dieet worden broodproducten vaak als eerste verminderd. En dat betekent dat micronutriënten die van nature in graan voorkomen ook minder worden.

Alles bij elkaar kan dat een extra reden zijn om dit aan te vullen met VariVit.

In sommige tabletten van VariVit zit 300% van de ADH. Is dat niet risicovol?

VariVit zorgt ervoor dat de gemiddelde dagelijkse dosering van de vitamines en mineralen op 100% van de ADH uitkomt. Als je incidenteel een hogere dosering dan de ADH binnenkrijgt, is dat geen probleem. Dat doen we met groente en fruit soms ook. Soms eet je een dag veel aardbeien en dan krijg je meer dan de ADH van een bepaalde vitamine binnen. Datzelfde geldt voor bijvoorbeeld sushi eten bij de Japanner. Op dat moment krijg je tijdelijk meer jodium binnen dan de ADH. Maar ook als je op vakantie gaat, kun je door een ander eetpatroon meer binnen krijgen van bepaalde vitamines en mineralen dan de ADH. Dat is nu juist waar het lichaam heel goed mee kan omgaan, zolang je maar niet elke dag hetzelfde binnen krijgt. Daarom is VariVit veel natuurlijker qua dosering dan dagelijks dezelfde dosering.

In de Voedselzandloper worden supplementen aanbevolen. Geldt dat ook voor VariVit?

Ten tijde van de Voedselzandloper bestond een variabele vitamine nog niet. Vandaar dat Kris Verburgh geen duidelijk onderscheid heeft gemaakt. Wel adviseerde hij bij het volgen van verschillende diëten intelligente supplementen te gebruiken. VariVit sluit daar goed bij aan vanwege het gevarieerde aanbod aan vitamines en mineralen, dat het beste past bij een natuurlijk eetpatroon.

Hoe zeg ik mijn jaarabonnement op?

U wilt uw jaarabonnement opzeggen. Dat vinden wij jammer, maar uiteraard respecteren we uw wens.

Door middel van het opzegformulier kunt u uw abonnement, met een opzegtermijn van een maand, opzeggen.

Als ik griep heb kan ik dan de tabletkleur nemen met het hoogste hoeveelheid vitamine C?

Nee, dat is niet de bedoeling. VariVit richt zich op een optimale ondersteuning van de basale stofwisseling, waarbij willekeurige variatie van belang is. Het is niet de bedoeling om zelf de volgorde vast te leggen, daarmee verliest VariVit het volstrekt willekeurige karakter.

Dat wil niet zeggen dat in sommige periodes geen extra ondersteuning kan worden ingezet. Daarbij is ons advies om altijd eerst te kijken of dat met voeding kan. In het geval van vitamine C is een bekend volksmiddel de grog. Ontstaan halverwege de 19e eeuw bestaat dat uit gekookt water, citroen en honing/suiker aangevuld met sterke drank. Ons advies zou zijn om de alcohol weg te laten en alleen zoveel de suiker/honing toevoegen als noodzakelijk is om het zonder problemen te drinken. Vaak wordt het genomen voor het slapen gaan. Dit is een goed alternatief voor vitamine C tabletten.

Zoals bovenstaande illustreert is er dus niks mis mee om in bepaalde periodes voor korte tijd wat extra toe te voegen, bij voorkeur op de meest natuurlijke manier.

West Indische kers bevat van al het fruit verreweg de meeste vitamine C (tot wel 1600 mg per 100 gram). In afnemende volgorde bevat ook zwarte bes, kiwi, aardbei, sinaasappel en citroen aardig wat vitamine C. Variërend van 180 tot 55 mg per 100 gram. Naast vitamine C bevat fruit ook nog diverse andere micronutriënten en bioactieve stoffen.

Merk ik direct een verschil met VariVit?

 
Dat zou heel bijzonder zijn. De grootste waarde van vitaminen en mineralen is het voorkomen van ziekte en het ondersteunen van een optimale gezondheid. Daarnaast zijn er ook wel effecten die de gezondheid verbeteren. Dat zien we ook terug in programma’s waar mensen een volledig gezond eetpatroon gaan volgen. 
We verwachten van voeding en (micro)nutrienten dat zij zich net zo gedragen als medicijnen. Dat is (gelukkig) niet het geval. In tegenstelling tot medicijnen werken vitaminen en mineralen heel verspreid in op ons lichaam. En duurt een effect vaak lang. Onderzoek wat dat het beste liet zien is het onderzoek naar schildkliervergroting door jodiumgebrek. In het begin van de vorige eeuw kon pas na 30 maanden worden aangetoond dat extra jodium uiteindelijk een verkleining van de schildklier gaf (zie link hieronder). 30 Maanden bij een ernstig jodiumgebrek met duidelijk zichtbare afwijkingen. De huidige tekorten zijn geringer en niet meer zo extreem gekoppeld aan een afwijking. Het is dan ook te verwachten dat een eventueel effect nog veel langer op zich zal laten wachten. Daarnaast hangt het ook nog af hoeveel van het negatieve gezondheidseffect meer definitief is. Vergelijk het met scheurbuik. Veel klachten zijn direct te verhelpen met extra vitamine C, maar als tanden zijn uitgevallen zal extra vitamine C dat probleem niet meer kunnen herstellen.